tel: +31(0)6 55 58 30 35 info@anniekoost.nl

Lees hier de nieuwste tips &
tricks en artikelen.

BLOG

Anniek Oost

Over de auteur

Anniek is de founder en eigenaar van het bedrijf. Anniek traint leidinggevenden & teams om met plezier en zonder stress hun werk te kunnen doen, zo vind je meer balans. Energie op je werk én thuis.

Ik was kandidaat voor een burn-out 

Hij gaf aan dat hij zich realiseerde dat hij op een burn-out af was gekoerst als hij de training niet had gehad. Wauw, ik vind het elke keer weer bijzonder als we zulke feedback krijgen.

Tijdens de werk-privébalans training had hij stil gestaan bij alle signalen van stress en druk. Hij had geleerd om anders met stress en druk om te gaan en een betere balans aan te brengen. Nu realiseerde hij zich wat voor enorme impact de training heeft gehad.  

Hij heeft een andere mindset ontwikkeld, gaat anders om met inspanning en ontspanning en maakt andere keuzes die bijdragen aan een betere werk-privébalans. Hij geniet veel meer van dingen, ook privé.  

Hij ziet nu ook dat het team, waar hij onderdeel van uit maakt, nog steeds doet wat hij tot een aantal maanden geleden ook deed. Na de training realiseerde hij zich hoe zijn team hier ook nog vele stappen in heeft te zetten. Hij kwam na de training naar me toe en zei: “We hebben hulp nodig als team om die patronen te doorbreken.” 

Ik ben blij dat hij dat ziet, want het is ook zo: als je als team die niet helpende patronen doorbreekt dan ga je als team veel beter functioneren. Dat komt ieder individu en het team als totaal ten goede. Meer werkplezier en betere resultaten. 

Heel veel mensen staan er onvoldoende bij stil hoe het écht met ze gaat. 
Ze rennen maar door en kijken niet of nauwelijks naar de signalen van stress en druk. 

Mensen ervaren soms zelfs klachten en geven er liever geen aandacht aan. Geen tijd. Wat als het echt wat is? Het zal wel niks zijn, toch? 

Als we er dan wél meer stil bij gaan staan, voelt dat best wel raar. 
Een directeur gaf laatst tijdens de 1 op 1 coaching aan dat hij tijdens het coachtraject pas ervoer hoe moe hij was. 

De impact van alle jaren keihard doorwerken werd hem nu pas echt duidelijk.  

Gelukkig maar, want zo kon hij het roer omdraaien en zorgen voor een betere werk-privébalans. Meer energie op het werk én thuis, zodat hij ook richting zijn team de leider kan zijn die ze nodig hebben. 

Als we er dan wél meer stil bij gaan staan, voelt dat best wel raar.

Steeds meer mensen geven aan zich heel moe te voelen door werk. Sommige mensen vallen uit. En dat gaat gepaard met flinke kosten. Een aantal cijfers op een rijtje:

– CBS geeft aan dat 38% van de mensen die op het werk uitvalt psychische klachten heeft. Burn-out maakt daar een groot deel van uit. 
– Zo’n 1 op de 7 medewerkers geeft aan dat ze burn-out klachten ervaren, aldus TNO en CBS. 
– Mensen vallen al snel zo’n 30 dagen uit bij werkstress-gerelateerd verzuim. Bij een burn-out zijn dit gemiddeld 242 dagen.  
– Verzuim kost de werkgevers veel geld, zo’n 250 euro per dag. Een burn-out die 8 maanden duurt kost dus al gauw 60.000 euro, exclusief de kosten voor vervanging.
– Redenen voor burn-out zijn o.a. een hoge emotionele betrokkenheid bij het werk en de stress die het werk met zich mee brengt. Ook de manier waarop we met elkaar omgaan op het werk heeft invloed. Hoe we aansturen, hoe we communiceren en hoe we samenwerken.
– Geluk en bevlogenheid helpen om een burn-out te voorkomen. 

Het is dus écht de moeite waard om te investeren in die gezonde medewerker die in balans is. Investeren in de werk-privébalans. In de cultuur in het team, de afdeling en de hele organisatie. Elke training komen er wel één of meerdere mensen naar voren die last hebben van stressklachten of zelfs op het punt staan van uitval. Het is zo waardevol dat we deze mensen kunnen helpen en kunnen zorgen voor meer energie op het werk én privé. 

Steeds vaker begeleiden we directie, het management en de leidinggevenden in datzelfde proces om samen voor meer winst door een gezonde balans te zorgen. Wij geloven in een duurzame manier van training, waarin deze laatste groep hun medewerkers faciliteert om zo een fijnere plek op de werkvloer te realiseren waar het beter loopt. En dat komt de resultaten ten goede en heeft een positieve impact op zaken als verzuim. Waar werkdruk en stress bespreekbaar zijn, kan uitval veel beter worden voorkomen omdat er op tijd ingegrepen kan worden. Dat vraagt om een betere communicatie en samenwerking. Dat zorgt voor een betere balans, op allerlei vlakken. 

Wat vraagt de meeste aandacht bij jou op de werkvloer? Wil je me dat laten weten? Stuur me een email of maak gebruik van het contactformulier op onze website. 
Heeft dat te maken met een betere werk-privébalans van jou of medewerkers? 
Of vraagt de communicatie en samenwerking op de werkvloer de meeste aandacht? 

Meer lezen over werkgeluk & stress?

Check onze andere blog artikelen…

Dit leer je van tulpenkwekers over leiderschap

Dit leer je van tulpenkwekers over leiderschap

Ik hou van het ‘pay it forward’-principe. Door de tulpen te kopen, steun je de kwekers én kan je die positiviteit in de vorm van een bos bloemen doorgeven aan anderen. Ik hou van dat domino-effect aan positiviteit.

Leiderschap in onzekere tijden

Leiderschap in onzekere tijden

De eerste weken merkte ik dat veel bedrijven zochten naar een strategie. Want tja, hoe ga je met zo’n situatie om? Bij veel mensen zag ik verwarring, emoties en ongemak. Ook bij mijzelf. Heftige veranderingen gaan vaak gepaard met een golfbeweging aan emoties. Niet altijd fijn, wel heel menselijk. Ook kunnen veranderingen zorgen voor ‘groeipijn’, omdat de situatie je uitnodigt om zaken met frisse ogen te bekijken en te experimenteren met nieuw gedrag.

Haalt het corona-virus het beste in jou naar boven?

Haalt het corona-virus het beste in jou naar boven?

Het corona-virus heeft een flinke impact op iedereen.
Op gezondheid, werk, gezin en nog veel meer. Het gooit alles flink om.
Iedereen merkt het. En waarschijnlijk zullen alle gevolgen nog wel een tijdje merkbaar zijn.
Balen hè? Surrealistisch ook…

Hoe meer ik moet, hoe minder mijn team doet

Hoe meer ik moet, hoe minder mijn team doet

De ellende is dat al dat moeten juist averechts werkt.
Het zorgt voor extra druk, stress en afleiding. Minder focus.
Niet echt de manier om meer werk gedaan te krijgen.

DURVEN en DOEN.

DURVEN en DOEN.

Een paar dagen geleden las ik een stukje over de vierde aflevering van Over Mijn Lijk dat het belang van durven en doen onderstreept. In het programma neemt Tim afscheid van de 30-jarige Mirjam, die baarmoederhalskanker had. Tim geeft na het overlijden van Mirjam aan dat ze een boodschap had: “Ga doen wat je wil doen, het kan zo voorbij zijn.” 

Heb jij het hier al over met je team?

Heb jij het hier al over met je team?

Januari is bij uitstek dé maand voor goede voornemens.
Begin 2019 stond op nummer één bij de goede voornemens dat we onszelf ‘minder druk willen maken’.
Maar liefst 80% koos toen voor dit goede voornemen (bron: ING).

Ben je al lekker op dreef en wil je de nieuwste tips & tricks, kortingsacties en mini-cursussen ontvangen?

Wil je niks missen? Laat dan hier je emailadres achter. Geen zorgen we haten spam en zullen je contactinfo niet delen met derde partijen.
Meer lezen? Check hier de privacyverklaring.

Ontdek de 10 ijzersterke communicatietips

Waar mogen we het gratis ebook naartoe sturen? Geen zorgen, je contactinformatie wordt niet gedeeld met derde partijen. Naast het e-book sturen we je ook wekelijks een aantal tips & tricks. Veel plezier! Meer lezen? Check hier de privacyverklaring. Je kan je altijd op ieder moment weer uitschrijven.

Ik ga akkoord met

Je gratis e-book komt eraan :)

Wat zijn de 10 grootste communicatiefouten?

Waar mogen we het gratis ebook naartoe sturen? Geen zorgen, je contactinformatie wordt niet gedeeld met derde partijen. Naast het e-book sturen we je ook wekelijks een aantal tips & tricks. Veel plezier! Meer lezen? Check hier de privacyverklaring. Je kan je altijd op ieder moment weer uitschrijven.

Ik ga akkoord met

Je gratis poster komt eraan :)



Kopje koffie?

Laat hier je naam en email achter en ik kom bij je terug om een afspraak in te plannen. Ik hoor graag wat je uitdagingen zijn, tot snel! Je contactgegevens worden niet gedeeld met derden. Meer lezen? Check hier de privacyverklaring.

Ik ga akkoord met

Bedankt voor je berichtje, ik laat snel wat weten!

Upgrade je team communicatie met het gratis ebook

Waar mogen we het gratis ebook naartoe sturen? Geen zorgen, je contactinformatie wordt niet gedeeld met derde partijen. Naast het e-book sturen we je ook wekelijks een aantal tips & tricks. Veel plezier! Meer lezen? Check hier de privacyverklaring. Je kan je altijd op ieder moment weer uitschrijven.

Ik ga akkoord met

Je gratis e-book komt eraan :)



Meer weten over werkgeluk?

Laat hier je naam en email achter en ik neem contact met je op over de mogelijkheden met betrekking tot werkgeluk. Je contactgegevens worden niet gedeeld met derden. Meer lezen? Check hier de privacyverklaring.

Ik ga akkoord met

Bedankt voor je berichtje, ik laat snel wat weten!

Van werkstress naar werkplezier in 6 stappen

Waar mogen we het gratis ebook naartoe sturen? Geen zorgen, je contactinformatie wordt niet gedeeld met derde partijen. Naast het e-book sturen we je ook wekelijks een aantal tips & tricks. Veel plezier! Meer lezen? Check hier de privacyverklaring. Je kan je altijd op ieder moment weer uitschrijven.

Ik ga akkoord met

Je gratis ebook komt eraan :)

Vul je emailadres in en krijg direct toegang tot de intervisie sessie video

Ik ga akkoord met

Je gratis ebook komt eraan :)

Vul je emailadres in en krijg direct toegang tot de TEMPORARY video

Ik ga akkoord met

geen